En av de mest kraftfulla förändringsåtgärderna som en organisation kan göra är att skifta sitt nuläge. Ett förändrat nuläge leder i regel till att nya saker blir gjorda. Vi samtalar om hur organisationer kan arbeta med nulägen för att få kunddrivna saker att hända.
Nuläget verkar ha fått lite dåligt rykte. Det har reducerats till en startpunkt för resan mot framtida önskade lägen och målsättningar. Scenarier, framtidsbilder, trendspaningar och visioner har ett jobb att göra, men de är inte i närheten lika viktiga som de nulägen som avgör vad som är möjligt att göra. Alltför stort fokus på framtiden får en låsande effekt på organisationer, eftersom de går miste om den förändringskraft som frigörs genom att ändra/skifta organisationens olika nulägen.
Det här är första delen av en samtalsserie om nulägen. Hur förstår och förändrar vi nulägen när vi arbetar med förändring – av kundupplevelser, organisationsförmågor, produktutveckling och innovation? Varför är nulägen viktigare än framtida lägen? Vad finns det för arbetssätt för att förstå nulägen? Vi ger helt enkelt nulägen lite välbehövlig uppmärksamhet – med fokus på arbetssätt som organisationer enkelt kan komma igång med idag.
Förändra Nuläget är ett samarbete mellan Getability och Välva. Lyssna och följ podden via Spotify eller Apple Podcasts.